Hopp til innhold

6 tips til en god CV

Din CV er et viktig dokument, og i mange tilfeller vil også CV’en være førsteinntrykket du gir til en potensiell ny arbeidsgiver. Etter 26 år i bransjen har vi sett mange CV’er opp gjennom årene. Her har vi samlet våre beste tips til hvordan du kan lage en god CV.

1. Ha god struktur

  • Sørg for at CV’en din fremstår ryddig og benytt omvendt kronologisk rekkefølge.
  • På punkter om utdanning og arbeidserfaring er det viktig å inkludere navn på skole eller arbeidsgiver, hvilken grad, studie eller stilling du har hatt, og over hvilken tidsperiode dette gjelder.
  • Oppgi tidsperioden med måned og årstall.
  • Inkluder en ryddig oversikt over arbeidsoppgaver, ansvarsområder, og eventuelle resultater du har oppnådd i stillingen.
  • Velg en oversiktlig layout, benytt overskrifter og bruk en enkel font. Det finnes mange gode maler på nettet som en kan hente inspirasjon fra.

2. Oppgi personalia

  • Navn, fødselsdato, adresse, e-post og mobilnummer må være med i CV’en, og bør komme frem tidlig og tydelig.
  • Du kan også ta med link til din LinkedIn profil, husk at profilen da bør være oppdatert.

3. Inkluder bilde av deg selv

  • Ved å bruke bilde på CV’en vil du skille deg mer ut i bunken, og rekruttereren har lettere for å huske deg.
  • Sørg for at du bruker et bilde som fremstiller deg på en profesjonell måte, slik du ønsker å bli oppfattet av arbeidsgiver.
  • Bildet skal ikke inkludere andre personer enn deg.

4. Vær kritisk og nøye

  • Hold deg til faktabasert informasjon, og vær obs på skrivefeil og klossete formuleringer.
  • Husk at en god CV er ikke mer enn 2 sider lang. Hvis CV’en din er lenger enn dette, kan du med fordel prøve å være mer kort og konsis.

5. Tilpass CV’en til stillingen du søker

  • Ikke alle erfaringer du har hatt vil være like relevante for stillingen du skal søke, så prioriter hvilken informasjon du utdyper i CV’en. Les stillingsbeskrivelsen nøye. Hvis du har utført noen av arbeidsoppgavene som står i stillingsbeskrivelsen, er det spesielt viktig å få med dette.
  • Vurder hvilke kurs, verv eller sertifiseringer som er relevante og hvilken faglig tyngde de har. Dersom du har en lang CV kan du droppe kurs som ikke er relevante for stillingen

PRO TIPS:

  • Et godt tips er å ha en «master CV», som har en detaljert oversikt over all utdanning, arbeidserfaring, prosjekter, kurs, verv osv. Når du skal søke en ny stilling, lager du en tilpasset CV ved å plukke ut det som er relevant for stillingen fra din «master CV». Oppdater dette dokumentet ofte, så slipper du å «finne opp kruttet på nytt» hver gang du søker på en jobb.

6. Inkluder språkkunnskaper og IT-kunnskaper

  • Språkkunnskaper er viktig kompetanse som arbeidsgivere er opptatt av. Oppgi hvilke språk du kan, og opplys også om hvilket nivå du ligger på.
  • Mange arbeidsgivere vil se det som en fordel om du har erfaring med IT-systemene selskapet bruker, og ofte er gode IT-kunnskaper en forutsetning for å lykkes i den aktuelle rollen. Derfor er det viktig at du oppgir hvilke IT-systemer du har erfaring med, samt nivå.

Lykke til med jobbsøking!

Ser våre ledige stillinger her.